Gülcan Çakmak, BetülHamarta, Erdal2022-03-042022-03-042021Gülcan Çakmak, B. (2021). Çocukların organizasyonel becerilerinin gelişiminde ebeveyn katılımı: bir karma yöntem çalışması. In E. Hamarta (Eds.). 22. Uluslararası psikolojik danışma ve rehberlik kongresi. (pp. 1-2). Türk PDR Derneğihttps://hdl.handle.net/20.500.13055/189Amaç: Bu çalışma, annelerin 9-12 yaş arası çocuklarının organizasyonel becerilerine yaptıkları katkıları ve bu katkılar açısından kendilerini nasıl değerlendirdiklerini incelemeyi amaçlamaktadır. Yöntem: Çocukların organizasyonel becerileri ile ebeveyn katılımı arasındaki ilişki, açımlayıcı sıralı karma desen yöntemi kullanılarak incelenmiştir. İlk aşamada annelerden (n=191) Öğrencinin Organizasyonel Becerilerini Değerlendirme Anketi (ÖOBDA)‟ni ve demografik soruları çevrim içi olarak doldurmaları istenmiştir. Ardından, ÖOBDA‟ya göre çocuklarının organizasyonel becerilerinde problem olan ve olmayan beşer çocuğun annesi ile çevrim içi görüşmeler yapılarak çocuklarının bu becerilerini desteklemeye yönelik neler yaptıkları ve kendilerini nasıl değerlendirdikleri incelenmiştir. Nitel veriler yönlendirilmiş içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular: Veriler yönlendirilmiş içerik analizi sonuçlarına göre dört ana tema (zaman yönetimi, materyal organizasyonu, öz-bakım becerileri, annelerin öz-değerlendirmeleri) altında incelenmiştir. Zaman yönetimi altında aşırı izleme, rehberlik etme, organizasyonel araç kullanımı, ev ortamı, sorumluluk verme, öğretmen-ebeveyn iş birliği; materyal organizasyonu altında sorumluluk verme; öz-bakım becerileri altında bu becerilerle ilgili bilgi sahibi olma ve çocuğa erken yaşlardan itibaren sorumluluk verme; annelerin öz-değerlendirmeleri altında çocuğun mizacı, çocuğun cinsiyeti, anne öz-yeterliliği, annenin eğitim düzeyi, ortak ebeveynlik desteği kategorileri ortaya çıkmıştır. Sonuç: Yüksek düzeyde organizasyonel becerilere sahip çocukların annelerinin, zaman yönetimi için çocuklarına daha fazla sorumluluk verip onlara rehberlik ettiği, ev ortamını hazırladığı, organizasyonel araç kullandığı, öğretmenlerle işbirliği yaptığı; materyal organizasyonu için çocuklara sorumluluk verdiği görülmüştür. Annelerin öz-bakım becerilerini çocuklarına nasıl öğretecekleri konusunda bilgi sahibi olup erken yaşlardan itibaren onlara bu becerileri kazandırmaya çalıştığı; çocuk gelişimi konusunda daha eğitimli oldukları ve öz-yeterliliklerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Buna karşın, daha düşük düzeyde organizasyonel becerilere sahip olan çocukların annelerinin çocuklarının yerine daha fazla sorumluluk alıp onları çok fazla izlediği, bu anlamda aşırı ebeveynlik yaptığı; çocuk eğitimi konusunda daha az bilgi sahibi olduğu ve öz yeterliliklerinin daha düşük olduğu görülmüştür. Ayrıca anneler, çocuklarının organizasyonel becerilerine katkıları bakımından kendilerini değerlendirirken çocuğun mizacının, cinsiyetinin ve ortak ebeveynlik desteğinin önemli olduğunu vurgulamışlardır. Sonuç olarak bu çalışma, psikolojik danışmanların gelişimsel ve önleyici PDR hizmetleri kapsamında ebeveynlere ve öğretmenlere yönelik ne gibi çalışmalar yapabileceklerine dair önemli bulgular ortaya koymuştur.Problem: This study aims to examine the contributions mothers give toward the organizational skills of their children between the ages of 9-12 and how these mothers evaluate themselves in terms of their contributions. Method: The relationship between children‟s organizational skills and parental involvement was examined using the explanatory sequential mixed-methods design. In the first stage, the mothers (n = 191) were asked to fill in the Questionnaire for Assessing Students‟ Organizational Abilities (QASOA) and demographic questions online. Next, online interviews were conducted with the mothers of 10 children, five with organizational skills problems and five with no problems regarding their organizational skills as indicated by QASOA. The interviews include questions on what mothers do to support their children‟s organizational skills and how they evaluate themselves. Qualitative data were analyzed using directed content analysis. Findings: The data were analyzed under four main themes (i.e., time management, material organization, self-care skills, mothers‟ self-evaluations) in accordance with the results of the directed content analysis. The categories under time management are over-monitoring, guidance, use of organizational tools, home environment, giving responsibility, teacher-parent cooperation; responsibility giving is the only category under material organization; the categories under self-care skills are knowledge and giving responsibility from an early age; and the categories under mothers‟ self-evaluation emerged as child‟s temperament, child‟s gender, maternal self-efficacy, mother‟s education level, and co-parenting support. Results: Mothers of children with high organizational skills give more responsibility and guidance to their children, prepare the home environment, use organizational tools, and collaborate with teachers with regard to time management; these mothers assign responsibility to their children with regard to material organization; these mothers also have knowledge about how to teach self-care skills to children and have tried to teach these skills from an early age; lastly, these mothers are more educated about child development and have higher self-efficacy. Meanwhile, the mothers of children with lower levels of organizational skills take on more responsibility instead of giving it to their children and monitor the children too much, so they tend to over-parent. Also, they have less knowledge about child development and lower self-efficacy. In addition, these mothers emphasized their child‟s temperament, gender, and co-parenting support with regard to their self-evaluations. As a result, this study has revealed important findings about what kind of interventions counselors can do for parents and teachers within the scope of developmental and preventive counseling.trinfo:eu-repo/semantics/closedAccessOrganizasyonel BecerilerEbeveyn KatılımıNitel AraştırmaKarma YöntemOrganizational SkillsParental InvolvementQualitative ResearchMixed MethodÇocukların organizasyonel becerilerinin gelişiminde ebeveyn katılımı: bir karma yöntem çalışmasıParental involvement in the development of children‟s organizational skills: a mixed-methods researchConference Object12