Ceyhan, Büşra2024-05-202024-05-202024Ceyhan B. (2024). Ethical limits of academicians in Europe to genetic practices and eugenics: Case study. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History, 32(2), pp. 116-122. https://doi.org/10.5336/mdethic.2024-1024252146-8982https://doi.org/10.5336/mdethic.2024-102425https://hdl.handle.net/20.500.13055/707The 20th century has been a period in which studies on genetics have intensified and important applications have been experi enced. In this study, it is aimed to reveal what academics think about the potential of the concept of “design babies”, which is a result of biotechnological applications, to cause eugenics. For this purpose, data were collected with the “scenario-based form” titled eugenics devel oped by the researcher. This questioning was carried out over the issue of changing the genetic characteristics of a baby before birth with the applications brought about/will be brought about by genetic engineer ing technologies. The research was carried out with 14 academicians working at Charles University in Czechia. Mixed content analysis was performed on the data obtained by applying the scenario form via the internet. As understood from the findings, the approaches of Czech aca demicians to the issue of gene editing revealed on the basis of the con cept of “designer babies” are ethically negative. It is understood that it is not found ethical by the participants because of reasons such as the concern that possible gene editing will not be equally accessible to all people, causing discrimination and commercial abuse and not being able to predict what kind of problems the gene interactions that may result from the interventions may cause in the future. As a result, it is understood that the idea of creating the perfect breed to create more beautiful, smarter and more qualified people is wrong, and therefore they think that eugenic goals such as creating a superior human race are dangerous.20. yüzyıl genetik üzerine çalışmaların yoğunlaştığı ve önemli uygulamaların yaşandığı bir dönem olmuştur. Bu çalışmada akademisyenlerin, biyoteknolojik uygulamaların bir getirisi olan “tasarım bebekler” kavramının öjeniye neden olma potansiyeli hakkında ne düşündüklerini ortaya koymak hedeflenmektedir. Bu amaçla veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen öjeni başlıklı “senaryo temelli form” ile toplanmıştır. Bu sorgulama ise genetik mühendisliği teknolojilerinin getirdiği/getireceği uygulamalarla bir bebeğin doğumdan önce genetik özelliklerinin değiştirilmesi üzerinden gerçekleştirilmiştir. Araştırma Çekya’da Charles Üniversitesinde görev yapan 14 akademisyen ile gerçekleştirilmiştir. İnternet yoluyla senaryo formunun uygulanması ile elde edilen veriler üzerinde karma içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Akademisyenlerin, “designer babies” kavramı üzerinden gen düzenlemeleri konusuna olan yaklaşımları etik açıdan olumsuzdur. Yapılması muhtemel gen düzenlemelerinin tüm insanlar tarafından eşit bir şekilde erişilemeyeceği kaygısı başta olmak üzere, ayrımcılığa yol açma, ticari suistimale neden olma, yapılacak müdahalelerle oluşabilecek gen etkileşimlerinin gelecekte ne gibi sorunlara yol açabileceğinin tahmin editlememesi gibi nedenlerden dolayı katılımcılar tarafından etik bulunmadığı anlaşılmaktadır. Sonuç olarak akademisyenlere göre daha güzel daha zeki daha nitelikli insanların oluşturulmasına yönelik mükemmel ırka erişme fikrinin yanlış olduğu, dolayısıyla üstün insan ırkı oluşturmaya yönelik öjeni hedeflerinin tehlikeli olduğu görüşünde oldukları anlaşılmaktadır.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessGenetic PracticesEthicsEugenicsDesigner BabiesBiotechnologyGenetik UygulamalarEtikÖjeniTasarım BebeklerBiyoteknolojiEthical limits of academicians in Europe to genetic practices and eugenics: Case studyAvrupa’daki akademisyenlerin genetik uygulamalar ve öjeni konusunda etik sınırları: Durum çalışmasıArticle10.5336/mdethic.2024-102425322116122