Geylani, ÖzlemGüner, Aysun Ferrah2023-07-282023-07-282023Geylani, Ö., & Güner, A. F. (2023). Proje yönetimi eğitiminin akademik stres faktörleri açısından değerlendirilmesi. Turkish Studies, 18(2), pp. 529-544. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.676921308-2140https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.67692https://hdl.handle.net/20.500.13055/509İnşaat sektörünün beklentilerini karşılayabilmek amacıyla, yönetim içerikli dersler üniversitelerde; mühendislik yönetimi, yapım yönetimi ve proje yönetimi (PM) dersleri ile inşaat mühendisliği ve mimarlık disiplinleri eğitim planlarına dâhil edilmiştir. Yüksek lisans veya lisans düzeyindeki PM bilgi alanlarını içeren derslerin amacı; öğrencilerin teknik, yönetsel ve kişisel becerilerini geliştirmesine ve sektörde çalışmaya hazır insan kaynağının sağlanmasına yöneliktir. Proje ekibinde stres yönetimi proje yöneticilerinin sorumluluk alanlarından biri olmakla birlikte, proje ekibindeki insan kaynağı gelişiminin ve projenin başarısı için de önem taşımaktadır. Bu bağlamda, mimarlık fakültelerinde lisans düzeyinde verilen PM eğitiminde, öğrencilerin akademik stres faktörleri karşısında, gösterdikleri tepkileri anlamlandırabilmek, hem kişisel gelişim açısından hem de dersin içeriğinin, dersi veren öğretim elemanlarının gelişimi açısından önem arz etmektedir. Araştırmanın tasarımında, Türkiye ve dünya üzerindeki PM eğitimi ve akademik stres faktörlerine yönelik teorik altyapının hazırlanmasının ardından, ilgili konu başlıkları belirlenmiş ve 15 soruluk çevrimiçi bir anket çalışması hazırlanmıştır. Araştırmacıların üç akademik dönem boyunca PM dersi verdikleri İstanbul’da bir vakıf üniversitesinde düzenledikleri pilot anket çalışmasını takiben, PM dersi alan öğrencilerden 99 adet geri bildirim elde edilmiştir. Akademik stres faktörlerinin evreni, bu ders ile ilgili çalışma kapsamında belirlenen üç akademik stres faktörü için sınırlandırılmıştır, dersin öğretim elemanı, dersin dili, ders teslimleri için bir PM yazılımı kullanılmasına yönelik öğrenci görüşleri sorulmuş ve cinsiyet faktörünün stres anında gösterilen tepkiler açısından farklılığı da araştırılmıştır. Elde edilen veriler, 5'li Likert ölçeği üzerinden sorgulanmış, SPSS (stastical package for the social sciences) paket programı yardımıyla işlenmiş ve araştırma kapsamında önerilen hipotezler sınanmıştır. Son olarak, çalışma bulgularına yönelik tartışma ve öneriler sunularak çalışma tamamlanmıştır.The construction industry's aim is to meet expectations by including management-related courses in universities; engineering management, construction management, and project management (PM) courses, as well as building engineering and architecture disciplines' educational plans. The purpose of the PM knowledge areas included in graduate or undergraduate level courses is to develop students' technical, managerial, and personal skills and to provide a human resource ready to work in the industry. Stress management is one of the responsibilities of project managers in a project team, but human resource development and project success are also important. In this context, in the PM education given at the undergraduate level in architecture faculties, it is important to understand the responses of students to academic stress factors, both for personal development and for the development of the content of the course and the development of the instructors. The study design, after preparing the theoretical background for PM education and academic stress factors in Turkey and the world, identified the relevant topics and prepared a 15-question online survey study. After the pilot survey study conducted by the researchers in an Istanbul-based foundation university where they taught PM courses for three academic periods, 99 student feedbacks were obtained. The scope of the academic stress factors in this study was limited to three academic stress factors that were determined within the scope of the study: the instructor of the course, the language of the course, and the use of a PM software for course submissions. The study also examined the difference in the responses shown during stress according to the gender factor. The data collected was analyzed using the SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) package program and the hypotheses proposed in the study were tested. Finally, the study presents the discussion and recommendations based on the findings.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessArchitectural EducationAcademic StressProject ManagementPsychologyStress FactorsConstruction ManagementMimarlık EğitimiAkademik StresProje YönetimiPsikolojiStres FaktörleriYapım YönetimiProje yönetimi eğitiminin akademik stres faktörleri açısından değerlendirilmesiEvaluation of project management education in terms of academic stress factorsArticle10.7827/TurkishStudies.67692182529544