Ünsal Jafarova, GülşahAydoğdu, Ana Luiza FerreiraErişlik, Kubilay2023-04-302023-04-302023Ünsal Jafarova, G., Aydoğdu, A. L. F., & Erişlik, K. (2023). Personality type and perceptions of discrimination in nursing students: A correlational study. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 19, pp. 148-163.2536-44992602-2605https://hdl.handle.net/20.500.13055/450https://doi.org/10.38079/igusabder.1260900Aim: This study aimed to determine the personality types and discrimination perception levels of undergraduate nursing students at two private universities in Istanbul, Turkey, and assess whether personality affects perceptions of discrimination. Method: A descriptive, correlational study was conducted. Data were obtained from 172 nursing students who volunteered to participate in the study. ‘The Nurses’ Perceptions of Discrimination Scale’ was used to determine the degree to which the students perceived various behaviors as discriminatory, and the students’ personality types were assessed using the ‘Bortner Rating Scale–Short Form’. The data were collected online on the Internet. The relationship between students’ perceptions of discrimination and their Bortner type A/B personality traits was analyzed using the Mann-Whitney U test. Results: Most of the students were 21-25 years of age (58.1%), female (63.4%), in the first or second year of the nursing program (67.5%), and not working (80.2%). Our results showed that most of the students had type A personality (66.9%) and high perceptions of discrimination (mean=110.83 on a scale of 30 to 150). There was no significant relationship between personality type and discrimination perception levels (p<0.05). Conclusion: This study suggests that nursing students are generally sensitive to discriminatory behaviors in the workplace and during patient care, but Bortner personality type is not a significant factor associated with perceptions of discrimination in nursing students. Studies with larger sample sizes are recommended to further contribute to the literature.Amaç: Araştırma, Türkiye'de İstanbul'da bulunan iki özel üniversitedeki hemşirelik lisans öğrencilerinin kişilik tiplerini ve ayrımcılık algı düzeylerini belirlemek ve kişiliğin ayrımcılık algılarını etkileyip etkilemediğini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı olarak tasarlanan bu araştırma, araştırmaya katılmaya gönüllü olan 172 hemşirelik öğrencisi ile yapılmıştır. Öğrencilerin, hasta bakımında ve çalışma ortamında karşılaşılan bazı davranışları ne derece ayrımcılık olarak algıladığını belirlemek için ‘Hemşirelerde Ayrımcılık Algısı Ölçeği (HAAÖ)’ ve kişilik tiplerini belirlemek için ‘Bortner Derecelendirme Ölçeği-Kısa Formu’ kullanılmıştır. Veriler, online olarak internet ortamında toplanmıştır. Öğrencilerin ayrımcılık algıları ile Bortner tipi A/B kişilik özellikleri arasındaki ilişki Mann-Whitney U testi kullanılarak incelenmiş olup, verilerin değerlendirilmesinde SPSS programı kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmanın bulgularına göre öğrencilerin çoğu 21-25 yaş (%58,1), kadın (%63,4), hemşirelik bölümünün birinci veya ikinci yılında (%67,5) ve çalışmamaktadır (%80,2). Ayrıca, öğrencilerin çoğunun A tipi kişiliğe (%66,9) ve yüksek ayrımcılık algısına (30 ila 150 arasında bir ölçekte ortalama=110,83) sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Kişilik tipi ile ayrımcılık algı düzeyleri arasında ise anlamlı bir ilişki saptanmamıştır (p<0,05). Sonuç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin genel olarak iş yerinde ve hasta bakımı sırasında ayrımcı davranışlara karşı duyarlı olduklarını ancak Bortner kişilik tipinin hemşirelik öğrencilerinde ayrımcılık algısı ile ilişkili anlamlı bir faktör olmadığını düşündürmektedir. Literatüre daha fazla katkı sağlamak için daha büyük örneklem ile çalışmaların yapılması önerilmektedir.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessPerceived DiscriminationSocial PerceptionsPersonalityNursingAlgılanan AyrımcılıkSosyal AlgılarKişilikHemşirelikPersonality type and perceptions of discrimination in nursing students: A correlational studyHemşirelik öğrencilerinin kişilik tipleri ile ayrımcılık algıları: Korelasyonel bir çalışmaArticle10.38079/igusabder.126090019148163