The comparison of the effects of different nutrition education methods on nutrition knowledge level in high school students

View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2022Author
Aydın, SemaÖzkaya, Harika
Özbekkangay, Ece
Günalan, Elif
Kaya Cebioğlu, İrem
Okan Bakır, Binnur
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessMetadata
Show full item recordCitation
Aydın, S., Özkaya, H., Özbekkangay, E., Günalan, E., Cebioğlu Kaya, İ., Okan Bakır, B. (2022). The comparison of the effects of different nutrition education methods on nutrition knowledge level in high school students. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 13(1). Pp. 1-7. https://doi.org/10.31067/acusaglik.963347Abstract
Purpose: Adolescence is an important life period and has crucial importance for the development of appropriate eating
habits and a healthy diet. Nutritional interventions may help improving diet and thus may provide prevention from the
development of lifestyle related diseases during both adolescence and in the future. This educational intervention study
with a pretest-posttest design aimed to evaluate the effectiveness of different nutrition education methods on nutrition
knowledge levels among adolescents.
Methods: A total of 216 students from 3 high schools in Usküdar, Istanbul were randomly assigned to three different
educational intervention method groups (video-mediated, peer-directed, and visual aids), each consisting of 36 students
to compare the effectiveness with the traditional education method. The nutrition knowledge level of adolescents was
evaluated with the Adolescent Nutrition Knowledge Questionnaire (ANKQ) before and after interventions
Results: All of the intervention methods provided significantly increased post-test total scores when compared to pretest
scores (p<0.05). Peer-led and visual tools mediated nutrition education were significantly related to increased posttest
scores compared to traditional nutrition education (p<0.05).
Conclusion: Repetitive interventions, follow-ups regarding sustainability and evaluation of behavioral changes are
recommended for future studies. Amaç: Adölesan dönem yaşamın önemli bir dönemidir ve uygun beslenme alışkanlıklarının geliştirilmesi ve sağlıklı bir
diyet oluştrulması için büyük önem taşımaktadır. Beslenme müdahalelerinin, diyetin iyileştirilmesine yardımcı olabileceği,
böylece hem adölesan dönemde hem de gelecekte yaşam tarzı ilişkili hastalıklarının gelişmesini engelleyebilmektedir.
Öntest-sontest tasarımlı bu eğitsel müdahale çalışması, farklı beslenme eğitimi yöntemlerinin lise öğrencilerinin
beslenme bilgi düzeylerine olan etkisini değerlendirmeyi amaçlamıştır.
Yöntem: İstanbul ili Üsküdar ilçesinde gönüllü olan 3 liseden toplam 216 öğrenci, her biri 36 kişiden oluşan müdahale
gruplarına (video aracılı, akran yönlendirmeli ve görsel araç kullanılan) rastgele atanmış ve her bir yöntemin beslenme
bilgi düzeyine etkisi geleneksel eğitim yönteminin etkinliği ile karşılaştırılmıştır. Her bir eğitim öncesi ve sonrası Adolesan
Beslenme Bilgi Düzeyi Anketi (ABBID) ile ergenlerin beslenme bilgi düzeyleri değerlendirilmiştir.
Bulgular: Son test puanlarının tüm müdahale yöntemlerinde ön test puanlarına göre anlamlı olarak arttığı saptanmıştır
(p<0.05). Akran yönlendirmeli ve görsel araç kullanılan beslenme eğitimi, geleneksel beslenme eğitimine kıyasla belirgin
olarak artmış test skorları ile sonuçlanmıştır (p<0.05).
Sonuç: Gelecekteki çalışmalar için tekrarlayan, uzun vadede kalıcılığı izleyen ve davranış değişikliklerinin de
değerlendirildiği müdahaleler önerilmektedir.