Mimarlık Bölümü Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 15 / 15
  • Yayın
    Mekânda boşluk algısı ve sanat: Anish Kapoor örneği
    (Kesit Akademi, 2023) Geylani, Özlem
    Mimari eserin deneyiminde, insan ve mekan arasında öznel bir iletişim gerçekleşir; insan, mekanı ve boşluğu, duyuları ile algılar ve mantıksal bir değerlendirmeye varır. Mekan, fiziksel ve zihinsel yapıları bütünleştirirken, bireyin varoluşsal deneyimine sağlamlık ve anlam katar. Mimari me-kanın, çevresinden bağımsız bir varlık olmadığı savunulurken; mekan ve çevresi arasındaki ayrımlar ve bütünleşmeler, boşluklar ile tanımlanmaktadır. Mekansal deneyim şahsi bir durumdur; konu (nesne) ile ilişkili öz (değerlendirme) ise, mekana verilen tepkilerle tezahür eder. Bu anlamda, bedenimiz ve düşünsel deneyimimiz mekansal gerçek olarak kabul edilen imgenin, oluşumunda önemli bir rol oynar. Mimari mekan sınırları olsa da dünyayı temsil eder; bu nedenle dünyaya dair algımız önce mekanda başlar. Bu söylemlere göre, yapılı çevrenin sorumluluğu, varoluşumuzu dün-yada anlama açısından büyük önem taşır. Türk Dil Kurumu’nun tanımına göre mekan "Yer, bulunulan yer, ev, yurt ve uzay" anlamına gelmektedir. Bu tanıma göre mekan kapalı, açık, yarı açık veya uzay gibi boşluğun oldukça sonsuz olduğu bir ortam bile anlam olarak mekanı işaret etmektedir. Bu araştırma, mekan ve boşluk kavramlarını güzel sanatların bir kolu olan heykel sanatı ile birlikte değerlendirilerek, söz konusu boşluğu doldurmaktaki anlamı sorgulamayı hedeflemektedir. Bu amaçla, mekanda boşluk algısını cesur bir ölçek ve yenilikçi malzeme tercihi ile uygulayan, heykelle-rinde malzeme, renk, taşıyıcılık özelliklerine dikkat çeken, sanatçı Anish Kapoor'un çalışmaları, mimari ile kurduğu bağ, tasarım kabulleri yönün-den irdelenecektir. Çalışmanın alt yapısında, mimarlıkla bağlantılı, iç me-kan tasarımı, peyzaj mimarlığı, kentsel düzenleme, malzeme ve yapım tekniği gibi alanlara da değinilecektir.
  • Yayın
    Enhancing cultural heritage digitalization and visitor engagement through lidar scanning and gamification
    (The Association for Computer-Aided Architectural Design Research in Asia, 2024) Akbaylar Hayreter, İpek; Güleç Özer, Derya; As Cemrek, Handan; Gardner, Nicole; Herr, Christiane M.; Wang, Likai; Toshiki, Hirano; Khan, Sumbul Ahmad
    Cultural heritage assets are valuable, providing important information about humanity's past and conveying it to the future. Unfortunately, conventional documentation is insufficient to preservethem for the next generations. Furthermore, increasing visitor interaction with these assets and raising awareness has been one of the challenges in this field. In this paper, we will examine how mobile LiDAR (Laser Detection and Ranging) technology can be used to precisely scan and document historical sites and how it can be combined with gamification elements to provide visitors with better experiences. It is also important that the texture taken in mobile laser scanning can be used to better visualize 3D mesh models of the scanned objects, sothe fastest application that produces 3D models is selected. The study area is Syedra Ancient City in Alanya/Turkey, where the research and excavation process has continued since 2015 and the restoration projects started in 2023. Future work includes the creation of experiences to provide a basis for gamification and revitalizing the story of the heritage for the visitors through digital storytelling and AR(Augmented Reality). Preserving historical sites while providing visitors with a more in-depth, vivid and enjoyable experience are important facts for enhancing cultural heritage and passing it on to future generations.
  • Yayın
    Enhancing engagement and learning outcomes in architectural computing design education: A Study on the implementation of augmented reality
    (MIT Press Direct, 2022) Özenen, Gürkan
    Augmented reality (AR) technology is being increasingly used in the fields of architecture and design to provide new and engaging ways to visualize and communicate design concepts. Since architectural models are the simplest approach to emphasize a design concept, the tools, materials, and technology used to construct physical models in architecture and design education may vary. This paper describes the implementation of AR technology in an architectural computing design course. The purpose of this study is to ascertain an efficient method of model-making for architectural education through the use of AR. The study involved the development of an AR application that allowed students to visualize their design concepts in a virtual environment. The paper presents the design of the application, the methods used to integrate AR technology into the course curriculum, and the results of a survey conducted among students to evaluate their experience with the technology. Architecture students’ experiences using AR technology in place of physically constructed physical models for design projects are discussed in this study as well. The study concluded that the use of AR technology in the course had a positive impact on student engagement, learning outcomes, and overall satisfaction.
  • Yayın
    Architectural interior lighting
    (Springer, 2023) Özenen, Gürkan
    Architectural Interior Lighting is an essential guide to creating well-lit, visually appealing interior spaces. The book begins with an overview of light and color theory, lighting fundamentals, and design principles. It then covers artificial, natural, decorative, and professional lighting in interior design, as well as standards and regulations, controls and systems, sustainable lighting, energy efficiency, light pollution reduction, and the use of environmentally friendly materials. With a focus on practical applications and real-world examples, this book provides readers with the tools and knowledge necessary to achieve their design goals while considering the latest trends and techniques in the field. A valuable resource for professionals and students in architecture and lighting design, it will also appeal to anyone interested in creating visually stunning and functional interior spaces.
  • Yayın
    Relationship between reconstruction and sustainability with examples
    (Trakya University, 2023) Hattap, Emine Sibel; Tarım, Aysel
    Within the scope of immovable cultural heritage, monumental buildings or protected areas are universal for societies. Historical buildings may have been completely or partially destroyed over time, and sometimes, in special cases, these structures may need to be rebuilt in accordance with their original form for sustainability. Recreating them in accordance with the original is called reconstruction. Even if the reconstructed cultural heritage does not have the original material and workmanship characteristics of the period in which it was built, it may be deemed necessary for historical continuity. It is essential that technical data photographs, building surveys and similar documents to enable renewal must be available so that reconstruction could take place. It is useful to carefully reserve and keep the protected pieces of demolished building/buildings such as doors, windows, ceiling decorations, moldings etc., and use all secured pieces in recent constructions since the same would strengthen the relations of reconstruction with the historical structure. In this study, reconstruction and sustainability concepts will be analyzed through samples. It is not suitable to perform reconstruction for any constructions. Although the execution of rebuilding any monument bears no meaning historically, it may serve for protection in terms of maintaining a construction technique, keeping the traditions alive it further serves for cultural sustainability concept in this context.
  • Yayın
    Self-assessment and learning outcome evaluation of interior architecture students using Flipped Versus traditional classroom education models
    (SAGE Journals, 2023) Özenen, Gürkan
    The aim of this present study is to determine the self-evaluation of learning outcomes of students using flipped classroom versus traditional learning education models in the senior year (fourth year) interior architecture students. This research was conducted for one full semester of senior year interior architecture graduate students, which takes 14-weeks of a time period each lasted 6 hr of a week which makes a total of 84 hr for a semester. Two different education models were used for a one-semester course for a total number of 112 students. The students were all informed about flipped and traditional edu cational models prior to the class selection. The groups were designated by the students’ education model choice. Class A was 57 students who attended to the flipped classroom model and Class B were 55 students who attended to the traditional lecture-based education Both courses have the same credit. The GPA scores of flipped classroom attendees were found to be higher than the traditional class GPA score rates. The student evaluation forms were determined to be better in the flipped classroom. The change of students to using flipped classroom from the traditional method leads to a student-centered education instead of teacher-centered education.
  • Yayın
    Hayvan iskeletinin sanat ve mimarideki yansımaları
    (Sanat ve Dil Araştırmaları Enstitüsü, 2023) Geylani, Özlem
    İnsanın doğada var olma serüveni evrim teorisinden, sanat ve mimarlık gibi kültürel etkinliklere kadar uzanan oldukça kapsamlı ve karmaşık bir süreçtir. Paleolitik çağ döneminde hayatta kalma amacıyla; avlanma, yiyecek toplama ve barınaklar inşa etme eylemleri ile başlayan bu deneysel yolculuk, ortaya çıkan problemler neticesinde ilkel alet tasarımlarının da gelişimini sağlamıştır. Özellikle Holosen çağ ve üst Paleolitik dönemden itibaren; taş, kemik, kil ve diğer malzeme kullanımı ile başlayan tasarım evrimi sonrasında resim, heykel gibi üretimlere de yansımıştır. İnsanların doğayı taklit etmesinin nedeni; doğadaki renkleri, geometriyi ve hareket yeteneğini anlamaya çalışırken, tasarımı işlevsel ve estetik açıdan güzel olan şeylere dönüştürme isteğidir. Bu bağlamda, insanın kendinden başka ve tür açısından kendine en yakın hayvan iskeletlerinin form ve işlevi ile kurduğu bağ; gözlem, merak ve deneysellik kesişiminde halen güncel tasarım ihtiyaçlarını karşılamaktadır. Doğanın ve evrenin sırlarını keşfetmek, teknolojiyi geliştirmek ve dünyanın geleceğini şekillendirmek için yapılan tüm üretimler sayesinde bugün insanlar; farklı kültürler, diller ve geleneklerle bir arada modern dünyada yaşayabilmektedirler. İnsanın doğadan ilham alma ihtiyacını ve yeteneğini anlayabilmek için, tarihsel süreç içerisinde ilkel medeniyetler ve medeni kabul edilen kültürlerin; tıp, sanat ve mimarlık alanlarında hayvan form ve iskeleti ile benzerlik gösteren, ürünlerini incelemek yol gösterici olacaktır. Günümüzde modern mimarların projelerinde, yapı tasarımı ve strüktürünü; biyomimetik felsefe ile hayvan iskeleti üzerinden, geometri ve işleve nasıl dönüştürdükleri bu nedenle çalışma kapsamında değerlendirilmiş başlıca konular arasındadır.
  • Yayın
    Proje yönetimi eğitiminin akademik stres faktörleri açısından değerlendirilmesi
    (2023) Geylani, Özlem; Güner, Aysun Ferrah
    İnşaat sektörünün beklentilerini karşılayabilmek amacıyla, yönetim içerikli dersler üniversitelerde; mühendislik yönetimi, yapım yönetimi ve proje yönetimi (PM) dersleri ile inşaat mühendisliği ve mimarlık disiplinleri eğitim planlarına dâhil edilmiştir. Yüksek lisans veya lisans düzeyindeki PM bilgi alanlarını içeren derslerin amacı; öğrencilerin teknik, yönetsel ve kişisel becerilerini geliştirmesine ve sektörde çalışmaya hazır insan kaynağının sağlanmasına yöneliktir. Proje ekibinde stres yönetimi proje yöneticilerinin sorumluluk alanlarından biri olmakla birlikte, proje ekibindeki insan kaynağı gelişiminin ve projenin başarısı için de önem taşımaktadır. Bu bağlamda, mimarlık fakültelerinde lisans düzeyinde verilen PM eğitiminde, öğrencilerin akademik stres faktörleri karşısında, gösterdikleri tepkileri anlamlandırabilmek, hem kişisel gelişim açısından hem de dersin içeriğinin, dersi veren öğretim elemanlarının gelişimi açısından önem arz etmektedir. Araştırmanın tasarımında, Türkiye ve dünya üzerindeki PM eğitimi ve akademik stres faktörlerine yönelik teorik altyapının hazırlanmasının ardından, ilgili konu başlıkları belirlenmiş ve 15 soruluk çevrimiçi bir anket çalışması hazırlanmıştır. Araştırmacıların üç akademik dönem boyunca PM dersi verdikleri İstanbul’da bir vakıf üniversitesinde düzenledikleri pilot anket çalışmasını takiben, PM dersi alan öğrencilerden 99 adet geri bildirim elde edilmiştir. Akademik stres faktörlerinin evreni, bu ders ile ilgili çalışma kapsamında belirlenen üç akademik stres faktörü için sınırlandırılmıştır, dersin öğretim elemanı, dersin dili, ders teslimleri için bir PM yazılımı kullanılmasına yönelik öğrenci görüşleri sorulmuş ve cinsiyet faktörünün stres anında gösterilen tepkiler açısından farklılığı da araştırılmıştır. Elde edilen veriler, 5'li Likert ölçeği üzerinden sorgulanmış, SPSS (stastical package for the social sciences) paket programı yardımıyla işlenmiş ve araştırma kapsamında önerilen hipotezler sınanmıştır. Son olarak, çalışma bulgularına yönelik tartışma ve öneriler sunularak çalışma tamamlanmıştır.
  • Yayın
    Deprem araştırma ve arama kurtarma çalışmalarında IoT teknolojisinin önemi
    (BZT Akademi Yayınevi, 2023) Geylani, Özlem; Madani, Kouider
    Depremlerin yıkıcı etkisi, hem kısa vadede hem de uzun vadede insani, psikolojik, sosyolojik ve ekonomik sonuçlar doğurmaktadır. Özellikle, deprem sonucu yıkılan binalarda acil müdahale için çalışan arama kurtarma ekiplerinin, teknoloji ve internet çağının sağladığı imkanları kullanabilmesi dünya üzerinde kanıtlamış performans çözümleri sunabilmekted ir. Nesnelerin interneti (IoT) teknolojisi sayesinde, sensör tabanlı cihazların kullanımı, giyilebilir teknolojiler ile yapılardaki bireylerin varlığının, konumunun, yaşam belirtilerinin tespiti açısından önem arz etmekle birlikte, yapı ve çervesinde kullanılabilen sensörler ile hem enkaz araştırma hem de deprem sonrası çevresel tehlikelerin öngörülebilmesi açısından kullanılabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, arama kurtarma ekiplerinin enkaz ve çevresinde hızlı ve verimli çalışabilmeleri adına IoT tabanlı sensörlerin araştırılması ve dünya genelinde geçerliliği olan bu teknoloji sisteminin öneri olarak sunulmasıdır.
  • Yayın
    Sağlık hizmeti ve mekan tasarımı bağlamında AI ve IoT kullanımı
    (BZT Akademi Yayınevi, 2023) Geylani, Özlem; Campilho, Raul D.S.G.; Seenivasan, M.
    Endüstri 4.0 ile bilişim alanındaki güncel buluşlar, sağlık endüstrisinde de veri paylaşma özelliği sağlayan cihazlann, sensörlerin, giyilebilir teknolojilerin ve hasta odalarındaki Medikal cihazlann gelişimine katkı sağlayarak; hastalıklarla mücadelede ve acil müdahalede daha hızlı ve verimli bir hizmet sunabilmeyi sağlamaktadır. Medikal nesnelerin interneti (IoMT) teknolojisi ve yapay zeka (Al), günümüzde sağlık alanında hızlı ve etkin bir çözüm üretmede önemli bir rol oynamaktadır. Dijital hastane teknolojileri ile sağlıkta verimlilik, kalite artışına yönelik yapılan projelerde, nesnelerin interneti (IoMT) ve AI, gibi analitik veri temelli sistemler, verilerin toplanması, işlenmesi ve depolanmasını mümkün kılmaktadır. İlaveten, mekan tasanmında Al ile en iyi tasanm altematifinin seçimine yönelik; analiz, öneri ve çözüm yöntemleri üretebi !inek, tasanm ve uygulama alanında hata payını azaltmaktadır. Bu anlamda, IoMT ile mekan tasarımının birbiri ile uyumlu çalışabilmesini için, tasanm gereksinimlerini tanımlayabilmek, tasarımcı ve mimarlar için önem arz etmektedir. Özetle bu çalışma, sağlık hizmeti ve mekan tasanmı bağlamında, yapay zeka (Al) ve nesnelerin interneti (loT) kavramlannı; sağlık ve tasarım odaklı bakış ile yeniden değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
  • Yayın
    Sağlık tesisleri yönetiminde yapı Bilgi Modellemesi (BIM) kullanımı üzerine güncel bir değerlendirme
    (2023) Geylani, Özlem; De Souza, Carla C. R. G.
    Sağlık tesisleri gün boyunca aralıksız sağlık hizmeti sunan işletmelerdir; bu nedenle sağlık hizmeti yönetimi ve tesis yönetimi birbirini tamamlayan disiplinler olarak kabul görmektedir. Bir tesis yöneticisi, organizasyonun karşılaştığı iş zorluklarını maliyet, kalite ve zaman gibi kriterler kapsamında çözümleyebilmeyi ve riskleri öngörerek yönetebilmeyi hedeflemektedir. Bu bağlamda, etkili tesis yönetimi, bir organizasyonun stratejik ve operasyonel hedeflerine ulaşmasına katkıda bulunmaktadır ve özellikle sağlık yapılan için söz konusu hedefler, hayati önem taşımaktadır. Günümüz teknoloji olanaktan ile sağlık yapılan yönetimi, tesisin yönetimi bütünleşerek; sağlık hizmetleri, finans, enerji, personel, onarım-bakım, teknoloji, güvenlik, hizmet ve Yapı Bilgi Modellemesi (Building Information Modeling-BIM) yönetimi gibi daha kapsamlı konuları içeren bir multidisipliner yönetim yaklaşımına evrilmiştir. Bu çalışmada, sağlık yapıların bir tesis olarak yönetilmesinde kullanılan kaynakların; paydaşlar ve güncel yazılımlar özelinde, Yapı Bilgi Modellemesinin (BIM) sağladığı katkılar açısından değerlendirilecektir. Özellikle, BIM'in sağlık tesisleri yönetiminde yaratacağı potansiyel verim; proje yaşam döngüsü boyunca sağlık, enerji, ekonomi ve sürdürülebilirlik çerçevesinde önem arz etmektedir. İlgili hedefler doğrultusunda farkındalık oluşturmak amacıyla hazırlanan bu çalışmada, güncel akademik kaynak dizin incelenmiş, araştırma kapsamında derlenmiş ve yazılım kullanımı ile ilgili niteliksel veriler tablolar halinde sunulmuştur. Son olarak, çalışma öneriler ve sonuç bölümü ile tamamlanmıştır.
  • Yayın
    Mimarlık eğitiminde bilişim teknolojileri kullanımının değerlendirilmesi üzerine bir araştırma
    (Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022) Güner, Aysun Ferrah; Geylani, Özlem
    Mimarlık eğitiminde tasarım stüdyoları, yapım teknolojisi, proje yönetimi gibi dersler artık bilişim teknolojileri destekli dersler bağlamında değerlendirilmektedir. Öğrenciler bu derslerde kullandıkları yazılımları ağırlıklı olarak internetten tedarik etmekte, eğitim alarak veya YouTube, Google gibi dijital bilgi kaynakları üzerinde araştırma yaparak, internetten kitap, CAD projelerini indirerek, WhatsApp gibi iletişim ağlarını kullanarak bu yazılımları kullanmayı öğrenmekte, dersler ile ilgili ilave bilgilere ve kaynaklara ulaşmaktadırlar. Bu durum aslında bilişim teknolojilerinin kullanımı ile beraber sosyal ağların, görsel/işitsel iletişim kanallarının bağımsız bir öğrenme ortamı oluşturduğunu göstermektedir. Bu çalışmada dijital çağın öğrenme kuramı olarak ağlar üzerinde öğrenmeyi açıklayan bağlantıcılık ve internetin sosyal bir öğrenme fırsatı sunduğunu ifade eden rizometik öğrenme yöntemleri kapsamında bilişim teknolojileri kullanımı ve mimarlık eğitimine katkısını araştırmak amaçlanmıştır. Bu amaç ile yapılan araştırmada pandemi sürecinde İstanbul’da bir vakıf üniversitesinde çevrimiçi bir anket mimarlık fakültesi öğrencilerine gönderilmiş ve 99 öğrencinin katılımı sağlanmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin derslerde kullandıkları yazılımlar, bu yazılımların dersin başarısına etkisi, öğrencilerin ağlar üzerinde hangi öğrenen davranışları gösterdikleri gibi veriler SPSS paket programı yardımıyla tanımlanmış ve araştırma kapsamında ileri sürülen hipotezler sınanmıştır. Yapılan analizler ile mimarlık eğitiminde yazılım kullanımının dersin başarısına etkisi ile ağlar üzerinde öğrenen davranışlar arasında doğrusal ve pozitif bir ilişki olduğu görülmüştür.
  • Yayın
    Sağlık yapıları proje yaşam döngüsünde yenilikçi bir yaklaşım olarak BIM
    (Livre de Lyon, 2022) Geylani, Özlem; Dal, Murat
    Sağlık tesisi kavramı; “sağlık hizmeti sunmak üzere tasarlanan sağlık yapılarında, sağlık personeli, araç, gereç ve tıbbi donanım şartlarını taşıyan ve hizmet rolüne göre eğitim ve araştırma hizmeti de verebilen yapılardır. Bakanlık, devlet üniversiteleri, belediyeler, organize sanayi bölgesindeki (OSB) ve diğer kamu kurum veya kuruluşları bünyesinde açılan sağlık tesisleri” bu kapsamda kabul edilmektedir (URL1). Öz bir tanım ile, sağlık tesisleri, hastaların iyileştiği veya bakım aldığı ortamlardır.
  • Yayın
    Cultural heritage and tourism in Şaliurfa medieval cave stone quarries “Bazda Caves”
    (2022) Çetiner Özdemir, Olcay; Tunçay, Fatma; Özdemir, Şentürk
    Abstract. Cultural and natural heritage is a consociate heritage of all humanity. As the country and region where the cultural heritage is located gains importance, more tourists come and thus economic gain for the region increases with tourism. Located in the UNESCO World Heritage Tentative List, the Bazda Caves with their appearance and mysterious history, that are located within the borders of the historical Harran district of Şanlıurfa, should be introduced to the world by bringing them together with cultural tourism. In the study, “Bazda Caves” will be examined and the relationship with tourism as a Cultural Heritage value will be conveyed.
  • Yayın
    Rhizomatic learning in architectural education: an empirical research
    (Güven Plus Grup, 2022) Geylani, Özlem; Güner, Aysun Ferrah
    Aim: Considering the learning process in modern architectural education, the position of architecture students as a bridge between external stimuli and reactions to academic stress is examined. The aim of the research is, to discuss the similarities between the students’ new learning tendencies and the rhizomatic learning method. Method: In the study, 99 online survey data (the participating students who take CAD-based design, project management, and construction technology courses) was evaluated by using SPSS software. Results: Initially, the findings show that failing the course was not related to; the lecturer (38.4%), language (47.5%), hand drawing (45.5%), and CAD tools (48.5%). Besides, on virtual/physical environment as YouTube (5.1%), Google (23.2%); WhatsApp (13.1%), library (11.1%), book purchase (5.1%), book download (14.1%), CAD project download (10.1), asking for a CAD project (6.1%) architecture students are always searching for solutions. Conclusion: The architecture students who experience academic stress; develop instant, optional, connected learning through digital and social networks; which points to the application of the rhizomatic learning method.