Comparison of different machining strategies and their effects on CNC vertical machining center

dc.authorid0000-0002-7672-1846
dc.authorid0000-0002-1723-4108
dc.contributor.authorÖztürk, Ömer Faruk
dc.contributor.authorTanrıver, Kürşat
dc.contributor.authorAy, Mustafa
dc.date.accessioned2024-10-03T12:27:30Z
dc.date.available2024-10-03T12:27:30Z
dc.date.issued2024
dc.departmentFakülteler, Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi, Mekatronik Mühendisliği Bölümü
dc.description.abstractIn today's world, interest in the aviation sector and developments within it continue to grow at an accelerated pace. With this increase, the demand for the production of components for unmanned aerial vehicles, passenger airplanes, or jet aircraft has risen correspondingly. However, due to the complex structure of aviation parts, the strategy employed during their processing is of significant importance. The distortion issue encountered in the machining of aviation parts, particularly in thin-walled components, leads to unwanted dimensional changes and significantly complicates the production of these parts. This study aims to investigate the effects of different machining techniques on the widely used Al 7075 T7351 aluminum alloy in the aviation sector and to contribute the experimental results to both readers and the literature. In the experiments, samples of Al 7075 T7351 aluminum alloy with thicknesses of 1.00 mm, 1.20 mm, and 1.50 mm were processed using various machining strategies. According to the experimental results, the effect of tool strategy on thickness was observed to vary between a minimum of 0.67% and a maximum of 7.78%. Taking the average of the minimum and maximum values of the three samples, the average effect of the tool path strategy on surface roughness was found to be 55.46%, and its effect on parallelism varied between 37.50% and 112.50%. Furthermore, it is believed that the methods presented in this study will contribute to solving similar problems in other industries, in addition to the aviation sector, in areas such as material selection, determination of processing parameters, and compliance of three-dimensional coordinate measurements (CMM) with standards.
dc.description.sponsorshipGünümüzde havacılık sektörüne olan ilgi ve gelişmeler artarak devam etmektedir. Bu artışla beraber insansız hava araçları, yolcu uçakları veya jet uçaklarının komponent üretimine olan talep o oranda artmaktadır. Ancak havacılık parçalarının karmaşık yapıda olmaları sebebiyle işlenme sırasındaki strateji oldukça önemlidir. Havacılık parçalarının işlenmesinde karşılaşılan distorsiyon sorunu, özellikle ince cidarlı bileşenlerde istenmeyen boyutsal değişimlere neden olmakta ve bu parçaların üretiminde önemli ölçüde zorluk oluşturmaktadır. Bu çalışma ile havacılık sektöründe çokça kullanılan Al 7075 T7351 alüminyum alaşımının farklı işleme teknikleri üzerindeki etkileri araştırılarak deney sonuçlarının okuyucuya ve literatüre katkı sunulması amaçlanmıştır. Deneylerde 1,00 mm, 1,20 mm ve 1,50 mm kalınlıklarındaki üç farklı Al 7075 T7351 alüminyum alaşım malzeme örnekleri çeşitli işleme stratejileri kullanılarak işlenmiştir. Deney sonuçlarına göre takım stratejisinin kalınlığa etkisi en fazla %7,78 ve en az %0,67 oranında olduğu görülmüştür. Üç numunenin minimum ve maksimum değerlerinin ortalaması alındığında takım yolu stratejisinin yüzey pürüzlülüğü üzerindeki ortalama etki değeri %55,46 ve paralelliğe etkisi ise %37,50 ile % 112,50 oranında değişiklik gösterdiği görülmüştür. Ayrıca bu çalışmada sunulan yöntemler, malzeme seçimi, işleme parametrelerinin belirlenmesi ve üç boyutlu koordinat ölçümlerinin (CMM) standartlara uygunluğu gibi konularda, havacılık sektörünün yanında diğer endüstrilerde benzer sorunların çözümüne katkıda bulunacağı düşünülmektedir.
dc.identifier.citationÖztürk, Ö. F., Tanrıver, K., & Ay, M. (2024). Comparison of different machining strategies and their effects on CNC vertical machining center. Euroasia Journal of Mathematics, Engineering, Natural & Medical Sciences, 11(34), pp. 35-52. https://doi.org/10.5281/zenodo.13855946
dc.identifier.doi10.5281/zenodo.13855946
dc.identifier.endpage52
dc.identifier.issn2667-6702
dc.identifier.issue34
dc.identifier.startpage35
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.5281/zenodo.13855946
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.13055/816
dc.identifier.volume11
dc.institutionauthorTanrıver, Kürşat
dc.institutionauthorid0000-0002-1723-4108
dc.language.isoen
dc.relation.ispartofEuroasia Journal of Mathematics, Engineering, Natural & Medical Sciences
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectAluminum Alloys
dc.subjectDistortion Control
dc.subjectThin-Walled Parts
dc.subjectMachining Parameters
dc.subjectCMM
dc.subjectAlüminyum Alaşımları
dc.subjectDistorsiyon Kontrolü
dc.subjectİnce Cidarlı Parçalar
dc.subjectİşleme Parametreleri
dc.titleComparison of different machining strategies and their effects on CNC vertical machining center
dc.title.alternativeCNC dik işleme merkezi tezgahında farklı işleme stratejileri ve etkilerinin karşılaştırılması
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Tam Metin / Full Text
Boyut:
403.69 KB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Lisans paketi
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Kapalı Erişim
İsim:
license.txt
Boyut:
1.17 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: