Looking at “Design and Designer” from a cultural point of view

dc.authorid0000-0003-1861-5540en_US
dc.authorscopusid58113065200en_US
dc.contributor.authorArdatürk, Ahmet Şadi
dc.date.accessioned2022-12-30T14:24:33Z
dc.date.available2022-12-30T14:24:33Z
dc.date.issued2022en_US
dc.departmentFakülteler, Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi, Endüstriyel Tasarım Mühendisliği Bölümüen_US
dc.description.abstractDesign is a phenomenon encompassing multiple fields such as culture, technique, art, and sociology. The design, which constitutes a kind of buffer zone due to its position, exists in direct and indirect relations with the ipseity of life. In a multidisciplinary structure, the organization of inputs from each different field is one of the core elements at the heart of design. The designed object, on the other hand, is an entity emerging from the combination of culture and technique in terms of providing an aesthetic and ergonomic solution to the existing need and having the potency to shape the way of living and habit. The paradigms used in design fall outside the zeitgeist when created solely based on conventional data and pre-existing knowledge. The needs and culture that move alongside time also form the essence of culture. This formation, in fact, is a depiction of the way of life. The shaped environment, again, involves movement whether with places or metas; it evolves and changes with a dynamic nature. The design is also a phenomenon that shares this dynamism in the most basic sense and takes form within its own timeframe. The ability to use this dynamic nature either in a negative or positive direction finds existence under the responsibility of the designer. The design-related core that is created by the culture, once again, reaches a point where it creates the culture. The purpose of this study is to interpret the role of the contemporary design object in our reality by discussing sections from the definitions of metas as well as from the meanings attributed to their social cores and contents within the design process from industrial production to our present day. In this regard, the study discusses the relevance and relation of the design to the concepts of culture, consumption, and meta. Moreover, based on the formation of the 21st -century modern world, this interpretation process provides an insight into the place where the design and designer stand and should stand.en_US
dc.description.abstractTasarım; kültür, teknik, sanat, sosyoloji gibi birçok alanı içinde barındırır. Pozisyonu gereği bir tampon bölge oluşturan tasarım hayatın kendiliği ile direkt ve dolaylı ilişkilerdedir. Farklı alanlardan girdilerin organizasyonu tasarımın özünde yatan nüvelerdendir. Tasarlanmış obje; ihtiyacın, estetik ve ergonomik olarak çözümlenmesi noktasında kültür ve tekniğin bir birleşimi, yaşayışı ve alışkanlığı biçimlendiren bir varlıktır. Tasarım paradigmaları sadece konvansiyonel veriyle oluşturulduğunda zamanın ruhunun dışında kalır. Zamanda hareket eden ihtiyaçlar ve kültür tasarımı şekillendirir. Bu şekilleniş yaşayışın tasviridir. Şekillenmiş çevre, mekanlarda ve metalarda hareket barındırır, değişir, dinamiktir. Tasarım da en temelde dinamik bir yapıda olan ve zaman dahilinde biçimlenen bir olgudur. Bu yapıyı negatif-pozitif yönde kullanabilme kabiliyeti tasarımcının sorumluluğundadır. Kültürden var olan tasarımsal nüve yine kültürü oluşturan bir noktaya varır. Bu çalışma zanaattan günümüze kadar tasarım sürecinde metaların tanımlanmalarından, toplumsal nüvelerinden, anlamlarından ve içeriklerinden kesitler tartışarak günümüz tasarım objesinin gerçekliğimizdeki yerini anlamlandırmayı amaçlamaktadır. Kültür, tüketim, meta gibi kavramlar üzerinden tasarım ile ilgi-ilişki tartışılmış ve 21. Yüzyıl modern dünyasının oluşumundan hareketle tasarımın ve tasarımcının durduğu/durması gereken yere bir bakış sağlamaktadır.en_US
dc.identifier.citationArdatürk, A. Ş. (2022). Looking at “Design and Designer” from a cultural point of view. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 6(2), pp. 1-9. https://doi.org/10.58201/utsobilder.1138287en_US
dc.identifier.doi10.58201/utsobilder.1138287en_US
dc.identifier.endpage9en_US
dc.identifier.issn2602-4748
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.58201/utsobilder.1138287
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.13055/348
dc.identifier.volume6en_US
dc.institutionauthorArdatürk, Ahmet Şadi
dc.language.isoenen_US
dc.publisherŞahin Çetinkayaen_US
dc.relation.ispartofUluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectCultureen_US
dc.subjectDesignen_US
dc.subjectCapitalismen_US
dc.subjectConsumptionen_US
dc.subjectMeaningen_US
dc.subjectKültüren_US
dc.subjectTasarımen_US
dc.subjectKapitalizmen_US
dc.subjectTüketimen_US
dc.subjectAnlamen_US
dc.titleLooking at “Design and Designer” from a cultural point of viewen_US
dc.title.alternativeKültürel boyutta; “Tasarıma ve Tasarımcıya” bir bakışen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Looking at “Design and Designer” from a cultural point of view.pdf
Boyut:
281.92 KB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text
Lisans paketi
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Kapalı Erişim
İsim:
license.txt
Boyut:
1.44 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: