Üniversite öğrencilerinde sosyal medya kullanımının yeme tutumu ve davranışı üzerine etkisi

dc.contributor.advisorMutlu, Hayrettin
dc.contributor.authorÖztürk, Zeynep Nihal
dc.date.accessioned2023-09-19T11:52:01Z
dc.date.available2023-09-19T11:52:01Z
dc.date.issued2023en_US
dc.date.submitted2023-07
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Beslenme ve Diyetetik Programıen_US
dc.description.abstractGün geçtikçe sosyal medyada beslenme ile ilgili alanlarda ulaşılabilecek paylaşım miktarı artarak devam etmektedir. Sosyal medyadaki içeriklerin doğru veya yanlışlığının bilinememesi yüzünden içerikten elde edilecek yarar düşebilmektedir. Kişiler sosyal medyadaki tüm içeriklere çok rahat bir şekilde ulaşabilmektedir. Özellikle beslenme ve sağlık içeriklerinin yaygınlaşmasıyla beraber kişilerin yeme tutumlarının ve davranışlarının değişebileceği bildirilmektedir. Bu çalışma alanında, sosyal medya kullanımının İstanbul’da bir üniversite öğrencilerin yeme tutum ve davranışları üzerine etkisinin incelenmesi planlanmıştır. Veriler, 18-45 yaş aralığındaki 198 öğrenci tarafından çevrimiçi uygulamalar ve yüzyüze anket yöntemi ile elde edilmiştir. Katılımcılara; demografik bilgilerin, sağlık durumunun, beslenme alışkanlıklarının, sosyal medya kullanımına ilişkin anket soruları ve ORTO 15, Yeme Tutum testi-40, Bergen sosyal medya bağımlılığı ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre; üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı ile yeme tutumu ölçekleri arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif ilişki belirlenmiştir (p=,002). Sosyal medya kullanımının yeme davranışını etkilediği bulunmuştur. Katılımcıların en fazla kullandıkları sosyal medya platformları sırası ile belirtilmiştir: Instagram (%76,8), Youtube (%12,1), Twitter (%7,6), Tik Tok (%3) ve Snapchat (%0,5). Öğrencilerin sosyal medyada geçirdikleri süre 2-3 saat olarak bulunmuştur. Ve öğrencilerin %43,4’ü sosyal medyanın yeme davranışlarını etkilediğini, %63,6’sı sosyal medyada önlerine düşen görsel içeriklerin yeme seçimlerini etkilediğini bildirmiştir. Bulgularımız sonucunda öğrencilerin %9,1’inde yeme bozukluğu ve %79,8’inde ON eğilimi ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin cinsiyetlerinin yeme tutumu ve ON eğilimi üzerine pozitif yönde etkisi anlamlı bulunmuştur (p=0,027). Ancak medeni durumlarına göre ON eğilimleri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.en_US
dc.description.abstractThe amount of sharing that can be reached in the fields related to nutrition on social media continues to increase day by day. The benefit to be obtained from the content may decrease due to the fact that the content in the social media is not known to be true or false. People can easily access all the content on social media. It has been reported that people's eating attitudes and behaviors may change, especially with the spread of nutrition and health contents. In this study area, it is planned to examine the effect of social media use on eating attitudes and behaviors of university students in Istanbul. The data were obtained by 198 students between the ages of 18-45 by online applications and face-to-face survey method. To the participants; Questionnaires about demographic information, health status, eating habits, social media use and ORTO-15, Eating Attitude test-40, Bergen social media addiction scale were applied. According to the results obtained; A statistically significant and positive relationship was determined between social media addiction and eating attitude scales in university students (p=,002). Social media use has been found to affect eating behavior. The most frequently used social media platforms by the participants are, in order: Instagram (76.8%), Youtube (12.1%), Twitter (7.6%), Tik Tok (3%) and Snapchat (0.5%). The time spent by the students on social media was found to be 2-3 hours. And 43.4% of the students reported that social media affects their eating behaviors, and 63.6% of them reported that visual content on social media affects their eating choices. As a result of our findings, 9.1% of the students had an eating disorder and 79.8% of them had a tendency to ON. It was found that the gender of the students had a positive effect on the eating attitude and ON tendency (p=0.027). However, no significant relationship was found between ON tendencies according to marital status.en_US
dc.identifier.citationÖztürk, Z. N. (2023). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya kullanımının yeme tutumu ve davranışı üzerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) İstanbul Sağlık ve Teknoloji Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.13055/544
dc.institutionauthorÖztürk, Zeynep Nihal
dc.language.isotren_US
dc.publisherİstanbul Sağlık ve Teknoloji Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSosyal Medya Bağımlılığıen_US
dc.subjectYeme Bozukluklularıen_US
dc.subjectOrtoreksiya Nervozaen_US
dc.subjectYeme Tutumuen_US
dc.subjectSocial Media Addictionen_US
dc.subjectEating Disordersen_US
dc.subjectOrthorexia Nervosaen_US
dc.subjectEating Attitudeen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinde sosyal medya kullanımının yeme tutumu ve davranışı üzerine etkisien_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Üniversite öğrencilerinde sosyal medya kullanımının yeme tutumu ve davranışı üzerine etkisi.pdf
Boyut:
2.09 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text
Lisans paketi
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Kapalı Erişim
İsim:
license.txt
Boyut:
1.44 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: