Çocukların organizasyonel becerilerinin gelişiminde ebeveyn katılımı: bir karma yöntem çalışması

dc.authorid0000-0001-6990-3038en_US
dc.authorscopusid57813441800en_US
dc.contributor.authorGülcan Çakmak, Betül
dc.contributor.editorHamarta, Erdal
dc.date.accessioned2022-03-04T12:25:29Z
dc.date.available2022-03-04T12:25:29Z
dc.date.issued2021en_US
dc.departmentFakülteler, İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Psikoloji Bölümüen_US
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışma, annelerin 9-12 yaş arası çocuklarının organizasyonel becerilerine yaptıkları katkıları ve bu katkılar açısından kendilerini nasıl değerlendirdiklerini incelemeyi amaçlamaktadır. Yöntem: Çocukların organizasyonel becerileri ile ebeveyn katılımı arasındaki ilişki, açımlayıcı sıralı karma desen yöntemi kullanılarak incelenmiştir. İlk aşamada annelerden (n=191) Öğrencinin Organizasyonel Becerilerini Değerlendirme Anketi (ÖOBDA)‟ni ve demografik soruları çevrim içi olarak doldurmaları istenmiştir. Ardından, ÖOBDA‟ya göre çocuklarının organizasyonel becerilerinde problem olan ve olmayan beşer çocuğun annesi ile çevrim içi görüşmeler yapılarak çocuklarının bu becerilerini desteklemeye yönelik neler yaptıkları ve kendilerini nasıl değerlendirdikleri incelenmiştir. Nitel veriler yönlendirilmiş içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular: Veriler yönlendirilmiş içerik analizi sonuçlarına göre dört ana tema (zaman yönetimi, materyal organizasyonu, öz-bakım becerileri, annelerin öz-değerlendirmeleri) altında incelenmiştir. Zaman yönetimi altında aşırı izleme, rehberlik etme, organizasyonel araç kullanımı, ev ortamı, sorumluluk verme, öğretmen-ebeveyn iş birliği; materyal organizasyonu altında sorumluluk verme; öz-bakım becerileri altında bu becerilerle ilgili bilgi sahibi olma ve çocuğa erken yaşlardan itibaren sorumluluk verme; annelerin öz-değerlendirmeleri altında çocuğun mizacı, çocuğun cinsiyeti, anne öz-yeterliliği, annenin eğitim düzeyi, ortak ebeveynlik desteği kategorileri ortaya çıkmıştır. Sonuç: Yüksek düzeyde organizasyonel becerilere sahip çocukların annelerinin, zaman yönetimi için çocuklarına daha fazla sorumluluk verip onlara rehberlik ettiği, ev ortamını hazırladığı, organizasyonel araç kullandığı, öğretmenlerle işbirliği yaptığı; materyal organizasyonu için çocuklara sorumluluk verdiği görülmüştür. Annelerin öz-bakım becerilerini çocuklarına nasıl öğretecekleri konusunda bilgi sahibi olup erken yaşlardan itibaren onlara bu becerileri kazandırmaya çalıştığı; çocuk gelişimi konusunda daha eğitimli oldukları ve öz-yeterliliklerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Buna karşın, daha düşük düzeyde organizasyonel becerilere sahip olan çocukların annelerinin çocuklarının yerine daha fazla sorumluluk alıp onları çok fazla izlediği, bu anlamda aşırı ebeveynlik yaptığı; çocuk eğitimi konusunda daha az bilgi sahibi olduğu ve öz yeterliliklerinin daha düşük olduğu görülmüştür. Ayrıca anneler, çocuklarının organizasyonel becerilerine katkıları bakımından kendilerini değerlendirirken çocuğun mizacının, cinsiyetinin ve ortak ebeveynlik desteğinin önemli olduğunu vurgulamışlardır. Sonuç olarak bu çalışma, psikolojik danışmanların gelişimsel ve önleyici PDR hizmetleri kapsamında ebeveynlere ve öğretmenlere yönelik ne gibi çalışmalar yapabileceklerine dair önemli bulgular ortaya koymuştur.en_US
dc.description.abstractProblem: This study aims to examine the contributions mothers give toward the organizational skills of their children between the ages of 9-12 and how these mothers evaluate themselves in terms of their contributions. Method: The relationship between children‟s organizational skills and parental involvement was examined using the explanatory sequential mixed-methods design. In the first stage, the mothers (n = 191) were asked to fill in the Questionnaire for Assessing Students‟ Organizational Abilities (QASOA) and demographic questions online. Next, online interviews were conducted with the mothers of 10 children, five with organizational skills problems and five with no problems regarding their organizational skills as indicated by QASOA. The interviews include questions on what mothers do to support their children‟s organizational skills and how they evaluate themselves. Qualitative data were analyzed using directed content analysis. Findings: The data were analyzed under four main themes (i.e., time management, material organization, self-care skills, mothers‟ self-evaluations) in accordance with the results of the directed content analysis. The categories under time management are over-monitoring, guidance, use of organizational tools, home environment, giving responsibility, teacher-parent cooperation; responsibility giving is the only category under material organization; the categories under self-care skills are knowledge and giving responsibility from an early age; and the categories under mothers‟ self-evaluation emerged as child‟s temperament, child‟s gender, maternal self-efficacy, mother‟s education level, and co-parenting support. Results: Mothers of children with high organizational skills give more responsibility and guidance to their children, prepare the home environment, use organizational tools, and collaborate with teachers with regard to time management; these mothers assign responsibility to their children with regard to material organization; these mothers also have knowledge about how to teach self-care skills to children and have tried to teach these skills from an early age; lastly, these mothers are more educated about child development and have higher self-efficacy. Meanwhile, the mothers of children with lower levels of organizational skills take on more responsibility instead of giving it to their children and monitor the children too much, so they tend to over-parent. Also, they have less knowledge about child development and lower self-efficacy. In addition, these mothers emphasized their child‟s temperament, gender, and co-parenting support with regard to their self-evaluations. As a result, this study has revealed important findings about what kind of interventions counselors can do for parents and teachers within the scope of developmental and preventive counseling.en_US
dc.identifier.citationGülcan Çakmak, B. (2021). Çocukların organizasyonel becerilerinin gelişiminde ebeveyn katılımı: bir karma yöntem çalışması. In E. Hamarta (Eds.). 22. Uluslararası psikolojik danışma ve rehberlik kongresi. (pp. 1-2). Türk PDR Derneğien_US
dc.identifier.endpage2en_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.13055/189
dc.institutionauthorGülcan Çakmak, Betül
dc.language.isotren_US
dc.publisherTürk PDR Derneğien_US
dc.relation.ispartof22. Uluslararası Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresien_US
dc.relation.publicationcategoryKonferans Öğesi - Uluslararası - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessen_US
dc.subjectOrganizasyonel Becerileren_US
dc.subjectEbeveyn Katılımıen_US
dc.subjectNitel Araştırmaen_US
dc.subjectKarma Yöntemen_US
dc.subjectOrganizational Skillsen_US
dc.subjectParental Involvementen_US
dc.subjectQualitative Researchen_US
dc.subjectMixed Methoden_US
dc.titleÇocukların organizasyonel becerilerinin gelişiminde ebeveyn katılımı: bir karma yöntem çalışmasıen_US
dc.title.alternativeParental involvement in the development of children‟s organizational skills: a mixed-methods researchen_US
dc.typeConference Objecten_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Kapalı Erişim
İsim:
Çocukların organizasyonel becerilerinin gelişiminde ebeveyn katılımı: bir karma yöntem çalışması.pdf
Boyut:
991.44 KB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text
Lisans paketi
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Kapalı Erişim
İsim:
license.txt
Boyut:
1.44 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: