Two-phase numerical modelling of a wet exhaust system in a catamaran motor yacht diesel engine

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2021

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

In this study, multiphase temperature distributions and volume fractions through a wet exhaust system were investigated as 3D by using a comprehensive numerical model in a yacht diesel engine. For this purpose, the Volume of Fluid multiphase model was selected as the numerical model. Fuel exhausts are generally located underwater to ensure a modern yacht appearance and minimize exhaust noise. A scoop is positioned above the catamaran yacht exhaust to control water pressure, exhaust gases, and cooling water flow distribution. Besides, two types of fluids have been used, one of which is the hot exhaust gas the other is the cooling water used in the nozzle. The design has been created using Ansys SpaceClaim, and the cooling water is sprayed from the 60° tip of the nozzle. Moreover, the mesh used in the simulation has 1,405,113 elements, 523,125 nodes, and the average mesh skewness is 0.46, the average orthogonal quality of the mesh is 0.64. The Realizable k-ε turbulence model has been used in the simulations. According to the results, the flow fully develops after 1.5 seconds, and the water nozzle sprays the water along the tube cools the exhaust gases. Also, the stagnation points occurring at the elbow fitting of the tube are striking when the velocity contours and velocity vectors are examined.
Bu çalışmada, bir yat dizel motorunda kapsamlı sayısal model kullanılarak ıslak egzoz sisteminden çok fazlı sıcaklık dağılımları ve hacim fraksiyonları 3 boyutlu olarak incelenmiştir. Bu amaçla sayısal model olarak Volume of Fluid çok fazlı modeli seçilmiştir. Yakıt egzozları, modern bir yat görünümü sağlamak ve egzoz gürültüsünü en aza indirmek için genellikle su altında bulunmaktadır. Su basıncını, egzoz gazlarını ve soğutma suyu akış dağıtımını yönetmek için katamaran yat egzozunun üzerine bir muhafaza yerleştirilmiştir. Bununla birlikte, nozulda kullanılan sıcak egzoz gazı ve soğutma suyu olmak üzere iki tip akışkan kullanılmıştır. Tasarım Ansys SpaceClaim kullanılarak oluşturulmuştur ve soğutma suyu nozulun 60° ucundan püskürtülecek şekilde ele alınmıştır. Dahası simülasyonda kullanılan yapısal ağ 1.405.113 elemana ve 523.125 düğüme sahiptir ve ortalama yapısal ağın çarpıklığı 0,46, meshin ortalama ortogonal kalitesi 0,64'tür. Simülasyonlarda Realizable k-ε türbülans modeli kullanılmıştır. Sonuçlar incelendiğinde, 1,5 saniye sonra akış tam olarak gelişmekte ve su nozulu, suyu boru boyunca püskürtmekte ve egzoz gazlarını soğutmaktadır. Ayrıca hız konturları ve hız vektörleri incelendiğinde borunun dirsek bağlantı noktasında meydana gelen durma noktaları dikkat çekicidir.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Wet Exhaust System, Marine Diesel Engine, CFD, Thermal Performance, Two-Phase Flow, Islak Egzoz Sistemi, Deniz Dizel Motoru, Termal Performans, İki Fazlı Akış

Kaynak

European Journal of Science and Technology

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

31

Sayı

Supplement: 1

Künye

Cambaz, A., Görgülü, Y. F., & Arat, H. (2021). Two-phase numerical modelling of a wet exhaust system in a catamaran motor yacht diesel engine. European Journal of Science and Technology, 31(Supplement: 1), pp. 165-170. https://doi.org/10.31590/ejosat.1007351