Two-phase numerical modelling of a wet exhaust system in a catamaran motor yacht diesel engine

dc.authorid0000-0002-1828-2849en_US
dc.contributor.authorCambaz, Alihan
dc.contributor.authorGörgülü, Yasin Furkan
dc.contributor.authorArat, Halit
dc.date.accessioned2023-06-24T09:09:18Z
dc.date.available2023-06-24T09:09:18Z
dc.date.issued2021en_US
dc.departmentFakülteler, Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi, Mekatronik Mühendisliği Bölümüen_US
dc.description.abstractIn this study, multiphase temperature distributions and volume fractions through a wet exhaust system were investigated as 3D by using a comprehensive numerical model in a yacht diesel engine. For this purpose, the Volume of Fluid multiphase model was selected as the numerical model. Fuel exhausts are generally located underwater to ensure a modern yacht appearance and minimize exhaust noise. A scoop is positioned above the catamaran yacht exhaust to control water pressure, exhaust gases, and cooling water flow distribution. Besides, two types of fluids have been used, one of which is the hot exhaust gas the other is the cooling water used in the nozzle. The design has been created using Ansys SpaceClaim, and the cooling water is sprayed from the 60° tip of the nozzle. Moreover, the mesh used in the simulation has 1,405,113 elements, 523,125 nodes, and the average mesh skewness is 0.46, the average orthogonal quality of the mesh is 0.64. The Realizable k-ε turbulence model has been used in the simulations. According to the results, the flow fully develops after 1.5 seconds, and the water nozzle sprays the water along the tube cools the exhaust gases. Also, the stagnation points occurring at the elbow fitting of the tube are striking when the velocity contours and velocity vectors are examined.en_US
dc.description.abstractBu çalışmada, bir yat dizel motorunda kapsamlı sayısal model kullanılarak ıslak egzoz sisteminden çok fazlı sıcaklık dağılımları ve hacim fraksiyonları 3 boyutlu olarak incelenmiştir. Bu amaçla sayısal model olarak Volume of Fluid çok fazlı modeli seçilmiştir. Yakıt egzozları, modern bir yat görünümü sağlamak ve egzoz gürültüsünü en aza indirmek için genellikle su altında bulunmaktadır. Su basıncını, egzoz gazlarını ve soğutma suyu akış dağıtımını yönetmek için katamaran yat egzozunun üzerine bir muhafaza yerleştirilmiştir. Bununla birlikte, nozulda kullanılan sıcak egzoz gazı ve soğutma suyu olmak üzere iki tip akışkan kullanılmıştır. Tasarım Ansys SpaceClaim kullanılarak oluşturulmuştur ve soğutma suyu nozulun 60° ucundan püskürtülecek şekilde ele alınmıştır. Dahası simülasyonda kullanılan yapısal ağ 1.405.113 elemana ve 523.125 düğüme sahiptir ve ortalama yapısal ağın çarpıklığı 0,46, meshin ortalama ortogonal kalitesi 0,64'tür. Simülasyonlarda Realizable k-ε türbülans modeli kullanılmıştır. Sonuçlar incelendiğinde, 1,5 saniye sonra akış tam olarak gelişmekte ve su nozulu, suyu boru boyunca püskürtmekte ve egzoz gazlarını soğutmaktadır. Ayrıca hız konturları ve hız vektörleri incelendiğinde borunun dirsek bağlantı noktasında meydana gelen durma noktaları dikkat çekicidir.en_US
dc.identifier.citationCambaz, A., Görgülü, Y. F., & Arat, H. (2021). Two-phase numerical modelling of a wet exhaust system in a catamaran motor yacht diesel engine. European Journal of Science and Technology, 31(Supplement: 1), pp. 165-170. https://doi.org/10.31590/ejosat.1007351en_US
dc.identifier.doi10.31590/ejosat.1007351en_US
dc.identifier.endpage170en_US
dc.identifier.issn2148-2683
dc.identifier.issueSupplement: 1en_US
dc.identifier.startpage165en_US
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.31590/ejosat.1007351
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.13055/481
dc.identifier.volume31en_US
dc.institutionauthorGörgülü, Yasin Furkan
dc.language.isoenen_US
dc.relation.ispartofEuropean Journal of Science and Technologyen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectWet Exhaust Systemen_US
dc.subjectMarine Diesel Engineen_US
dc.subjectCFDen_US
dc.subjectThermal Performanceen_US
dc.subjectTwo-Phase Flowen_US
dc.subjectIslak Egzoz Sistemien_US
dc.subjectDeniz Dizel Motoruen_US
dc.subjectTermal Performansen_US
dc.subjectİki Fazlı Akışen_US
dc.titleTwo-phase numerical modelling of a wet exhaust system in a catamaran motor yacht diesel engineen_US
dc.title.alternativeBir katamaran motoryat dizel motorunda bir ıslak egzoz sisteminin iki fazlı sayısal modellenmesien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Two-phase numerical modelling of a wet exhaust system in a catamaran motor yacht diesel engine.pdf
Boyut:
1.03 MB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text
Lisans paketi
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Kapalı Erişim
İsim:
license.txt
Boyut:
1.44 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: