Çocukluk ve ergenlikte cinsiyet disforisi: Güncel yaklaşımlar ve etik sorunlar

dc.authorid0000-0001-5700-0835en_US
dc.authorscopusid8531620400en_US
dc.contributor.authorAz, Adem
dc.contributor.authorKaraman, Muhammet İhsan
dc.date.accessioned2023-10-07T07:38:18Z
dc.date.available2023-10-07T07:38:18Z
dc.date.issued2023en_US
dc.departmentFakülteler, Tıp Fakültesi, Temel Tıp Bilimleri Bölümü, Tıp Tarihi ve Etik Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractCinsiyet disforisi, bir bireyin cinsiyet kimliği ile doğumda kendisine atanan cinsiyet arasındaki tutarsızlıktan kaynaklanan önemli bir rahatsızlığı ifade eder. Çocukluk ve ergenlik çağı cinsiyet disforisi, bu durumu yaşayan gençlerin ihtiyaçlarına nasıl yanıt vermemiz gerektiğine dair önemli etik soruları gündeme getiren karmaşık ve zorlu bir konudur. Şu anda tıp uzmanları arasında cinsiyet disforik çocukları ve ergenleri tedavi etmek için en uygun yaklaşım konusunda bir fikir birliği yoktur. Cinsiyet disforisine yönelik daha önceki yaklaşımlar, cinsiyet ifadesindeki farklılıkları psikososyal nedenlere atfetme eğilimindeyken, son araştırmalar, cinsiyet disforisinin gelişimsel seyrinin, biyolojik faktörlerle etkileşime giren çok sayıda psikososyal faktörden etkilendiğini savunmaktadır. Bu şekilde, bazı profesyoneller ve Hollanda modeli, cinsiyetin onaylanmasını teşvik etmek ve psikolojik sıkıntı riskini azaltmak için erken müdahaleyi savunurken, diğerleri tıbbi müdahale yerine cinsiyet kimliğinin keşfedilmesine öncelik veren daha temkinli bir yaklaşım önermektedir. Güncel tedavi önerileri ve Hollanda modeli, cinsiyet disforisi ile ilgili etik sorunlara çözümler üretemediği gibi çocuğun üstün yararı, yararlı olma ve zarar vermeme ilkeleri ile çelişen yeni problemler ortaya çıkarmaktadır. Bu makalede, cinsiyet disforik çocuk ve ergenlerin tedavisini çevreleyen klinik ve etik hususları eleştirel bir şekilde inceleyeceğiz ve farklı yaklaşımların potansiyel risklerini ve faydalarını tartışacağız.en_US
dc.description.abstractGender dysphoria refers to a significant discomfort that results from a discrepancy between an individual’s gender identity and the gender assigned to them at birth. Gender dysphoria in childhood and adolescence is a complex and challenging issue, which raises important ethical questions about how we should respond to the needs of young people experiencing this condition. There is currently no consensus among medical professionals on the optimal approach for treating gender dysphoric children and adolescents. While earlier approaches to gender dysphoria tended to attribute differences in gender expression to psychosocial causes, recent studies suggest that the developmental course of gender dysphoria is influenced by multiple psychosocial factors that interact with biological factors. In this way, some professionals and the Dutch model advocate for early intervention to promote gender affirmation and reduce the risk of psychological distress, while others recommend a more cautious approach that prioritizes the discovery of gender identity over medical intervention. However, both current treatment recommendations and the Dutch model raise ethical concerns related to gender dysphoria, as they may conflict with the principles of the best interest of the child, being beneficial and not causing harm. In this article, we will critically examine the clinical and ethical considerations surrounding the treatment of gender dysphoric children and adolescents, and discuss the potential risks and benefits of different approaches.en_US
dc.identifier.citationAz, A., & Karaman, M. İ. (2023). Çocukluk ve ergenlikte cinsiyet disforisi: Güncel yaklaşımlar ve etik sorunlar. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 28(3), pp. 433-440. https://doi.org/10.21673/anadoluklin.1279878en_US
dc.identifier.doi10.21673/anadoluklin.1279878en_US
dc.identifier.endpage440en_US
dc.identifier.issn2149-5254
dc.identifier.issn2458-8849
dc.identifier.issue3en_US
dc.identifier.startpage433en_US
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.21673/anadoluklin.1279878
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.13055/554
dc.identifier.volume28en_US
dc.indekslendigikaynakTR-Dizinen_US
dc.institutionauthorKaraman, Muhammet İhsan
dc.language.isotren_US
dc.publisherHayat Sağlık ve Sosyal Hizmetler Vakfıen_US
dc.relation.ispartofAnadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryDiğeren_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectCinsiyet Disforisien_US
dc.subjectÇocukluken_US
dc.subjectErgenliken_US
dc.subjectEtiken_US
dc.subjectTedavien_US
dc.subjectAdolescenceen_US
dc.subjectGender Dysphoriaen_US
dc.subjectChildhooden_US
dc.subjectEthicsen_US
dc.subjectTreatmenten_US
dc.titleÇocukluk ve ergenlikte cinsiyet disforisi: Güncel yaklaşımlar ve etik sorunlaren_US
dc.title.alternativeGender dysphoria in childhood and adolescence: Current approaches and ethical issuesen_US
dc.typeReview Articleen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Tam Metin / Full Text
Boyut:
129.32 KB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Lisans paketi
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Kapalı Erişim
İsim:
license.txt
Boyut:
1.44 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: