Ethical limits of academicians in Europe to genetic practices and eugenics: Case study

dc.authorid0000-0001-8452-567Xen_US
dc.authorscopusid57205144379en_US
dc.authorwosidADZ-4449-2022en_US
dc.contributor.authorCeyhan, Büşra
dc.date.accessioned2024-05-20T07:19:04Z
dc.date.available2024-05-20T07:19:04Z
dc.date.issued2024en_US
dc.departmentMeslek Yüksekokulları, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programıen_US
dc.description.abstractThe 20th century has been a period in which studies on genetics have intensified and important applications have been experi enced. In this study, it is aimed to reveal what academics think about the potential of the concept of “design babies”, which is a result of biotechnological applications, to cause eugenics. For this purpose, data were collected with the “scenario-based form” titled eugenics devel oped by the researcher. This questioning was carried out over the issue of changing the genetic characteristics of a baby before birth with the applications brought about/will be brought about by genetic engineer ing technologies. The research was carried out with 14 academicians working at Charles University in Czechia. Mixed content analysis was performed on the data obtained by applying the scenario form via the internet. As understood from the findings, the approaches of Czech aca demicians to the issue of gene editing revealed on the basis of the con cept of “designer babies” are ethically negative. It is understood that it is not found ethical by the participants because of reasons such as the concern that possible gene editing will not be equally accessible to all people, causing discrimination and commercial abuse and not being able to predict what kind of problems the gene interactions that may result from the interventions may cause in the future. As a result, it is understood that the idea of creating the perfect breed to create more beautiful, smarter and more qualified people is wrong, and therefore they think that eugenic goals such as creating a superior human race are dangerous.en_US
dc.description.abstract20. yüzyıl genetik üzerine çalışmaların yoğunlaştığı ve önemli uygulamaların yaşandığı bir dönem olmuştur. Bu çalışmada akademisyenlerin, biyoteknolojik uygulamaların bir getirisi olan “tasarım bebekler” kavramının öjeniye neden olma potansiyeli hakkında ne düşündüklerini ortaya koymak hedeflenmektedir. Bu amaçla veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen öjeni başlıklı “senaryo temelli form” ile toplanmıştır. Bu sorgulama ise genetik mühendisliği teknolojilerinin getirdiği/getireceği uygulamalarla bir bebeğin doğumdan önce genetik özelliklerinin değiştirilmesi üzerinden gerçekleştirilmiştir. Araştırma Çekya’da Charles Üniversitesinde görev yapan 14 akademisyen ile gerçekleştirilmiştir. İnternet yoluyla senaryo formunun uygulanması ile elde edilen veriler üzerinde karma içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Akademisyenlerin, “designer babies” kavramı üzerinden gen düzenlemeleri konusuna olan yaklaşımları etik açıdan olumsuzdur. Yapılması muhtemel gen düzenlemelerinin tüm insanlar tarafından eşit bir şekilde erişilemeyeceği kaygısı başta olmak üzere, ayrımcılığa yol açma, ticari suistimale neden olma, yapılacak müdahalelerle oluşabilecek gen etkileşimlerinin gelecekte ne gibi sorunlara yol açabileceğinin tahmin editlememesi gibi nedenlerden dolayı katılımcılar tarafından etik bulunmadığı anlaşılmaktadır. Sonuç olarak akademisyenlere göre daha güzel daha zeki daha nitelikli insanların oluşturulmasına yönelik mükemmel ırka erişme fikrinin yanlış olduğu, dolayısıyla üstün insan ırkı oluşturmaya yönelik öjeni hedeflerinin tehlikeli olduğu görüşünde oldukları anlaşılmaktadır.en_US
dc.identifier.citationCeyhan B. (2024). Ethical limits of academicians in Europe to genetic practices and eugenics: Case study. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History, 32(2), pp. 116-122. https://doi.org/10.5336/mdethic.2024-102425en_US
dc.identifier.doi10.5336/mdethic.2024-102425en_US
dc.identifier.endpage122en_US
dc.identifier.issn2146-8982
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage116en_US
dc.identifier.trdizinid1239713
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.5336/mdethic.2024-102425
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.13055/707
dc.identifier.volume32en_US
dc.indekslendigikaynakTR-Dizinen_US
dc.institutionauthorCeyhan, Büşra
dc.language.isoenen_US
dc.publisherTurkiye Kliniklerien_US
dc.relation.ispartofTurkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and Historyen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectGenetic Practicesen_US
dc.subjectEthicsen_US
dc.subjectEugenicsen_US
dc.subjectDesigner Babiesen_US
dc.subjectBiotechnologyen_US
dc.subjectGenetik Uygulamalaren_US
dc.subjectEtiken_US
dc.subjectÖjenien_US
dc.subjectTasarım Bebekleren_US
dc.subjectBiyoteknolojien_US
dc.titleEthical limits of academicians in Europe to genetic practices and eugenics: Case studyen_US
dc.title.alternativeAvrupa’daki akademisyenlerin genetik uygulamalar ve öjeni konusunda etik sınırları: Durum çalışmasıen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Tam Metin / Full Text
Boyut:
212.23 KB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Lisans paketi
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Kapalı Erişim
İsim:
license.txt
Boyut:
1.44 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: