Üniversite öğrencilerinde travmatik yaşantılar, agresyon ve internet bağımlılığı
Yükleniyor...
Tarih
2022
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Galenos Yayınevi
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Amaç: Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinde travmatik yaşantılar, agresyon ve internet bağımlılığı düzeylerini ve bunlar arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Yöntem: Bu çalışma tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tipte bir araştırmadır. Araştırma bir devlet üniversitesinin sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören 294 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırma verileri Çocukluk Çağı Travmalar Ölçeği (ÇÇTÖ), Buss-Perry Agresyon Ölçeği ve Young İnternet Bağımlılığı Testi Kısa Formu aracılığıyla toplanmıştır. Bulgular: Analiz sonuçlarına göre öğrencilerin çoğunluğunun (%51) travma düzeyleri düşük seviyededir. Alt ölçek puanları incelendiğinde en yüksek puan ortalamasının duygusal ihmal, en düşük puan ortalamasının ise cinsel istismar olduğu görülmektedir. Çocukluk çağı travmaları ile sözel saldırganlık alt boyutu arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca çocukluk çağı travmaları ile internet bağımlılığı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur Sonuç: Çocuklukta yaşanan istismar deneyimlerinin, davranışın çeşitli özellikleri üzerinde ve psikiyatrik komorbiditelerde uzun vadeli bir etkisi olabilir.
Objective: The aim of this study is to examine the level of traumatic experiences, aggression and internet addiction among university students and the relationship between them. Method: This study is a descriptive and correlational research. The research was conducted with 294 students studying at the health sciences faculty of a state university. Research data were collected through Childhood Traumas Scale (CTS), Buss-Perry Aggression Scale and Young Internet Addiction Test Short Form. Results: According to the results of the analysis, the trauma levels of the majority of the students (51%) were low. When the subscale scores are examined, it is seen that the highest mean score is emotional neglect, and the lowest mean score is sexual abuse. A positive and significant relationship was found between childhood traumas and verbal aggression sub-dimension. In addition, a positive and significant relationship was found between childhood traumas and internet addiction. Conclusion: Childhood abuse experiences may have a long-term effect on various aspects of behavior and psychiatric comorbidities.
Objective: The aim of this study is to examine the level of traumatic experiences, aggression and internet addiction among university students and the relationship between them. Method: This study is a descriptive and correlational research. The research was conducted with 294 students studying at the health sciences faculty of a state university. Research data were collected through Childhood Traumas Scale (CTS), Buss-Perry Aggression Scale and Young Internet Addiction Test Short Form. Results: According to the results of the analysis, the trauma levels of the majority of the students (51%) were low. When the subscale scores are examined, it is seen that the highest mean score is emotional neglect, and the lowest mean score is sexual abuse. A positive and significant relationship was found between childhood traumas and verbal aggression sub-dimension. In addition, a positive and significant relationship was found between childhood traumas and internet addiction. Conclusion: Childhood abuse experiences may have a long-term effect on various aspects of behavior and psychiatric comorbidities.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Çocukluk Çağı Travmaları, Saldırganlık, İnternet Bağımlılığı, Childhood Traumas, Aggression, Internet Addiction
Kaynak
Bağımlılık Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
23
Sayı
4
Künye
İnan Budak, M., Akarsu, Ö., Okanlı, A. & Adıgüzel, V. (2022). Üniversite öğrencilerinde travmatik yaşantılar, agresyon ve internet bağımlılığı. Bağımlılık Dergisi, 23(4), pp. 502-510. https://doi.org/10.51982/bagimli.1093550