Parental involvement in the development of children’s organizational skills

dc.authorid0000-0001-6990-3038en_US
dc.authorscopusid57813441800en_US
dc.contributor.authorYukay Yüksel, Müge
dc.contributor.authorÇakmak, Betül Gülcan
dc.contributor.authorÜnverdi, Büşra
dc.date.accessioned2022-07-05T11:01:30Z
dc.date.available2022-07-05T11:01:30Z
dc.date.issued2022en_US
dc.departmentFakülteler, İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Psikoloji Bölümüen_US
dc.description.abstractThis study aims to explore mothers’ perceptions regarding their contributions to their 9- to 12-year-old children’s organizational skills (e.g., time management, material organization, self-care skills). This mixed-methods study implements the explanatory sequential design. In the first stage, the mothers (n = 191) filled out the Questionnaire for Assessing Students’ Organizational Abilities (QASOA) and answered some demographic questions online. Based on the results from the QASOA, children with deficits in their organizational skills have been distinguished from those who do not have deficits. In the second stage, five mothers with children showing no deficit in organizational skills and five mothers with children showing deficits in these skills were interviewed on their involvement in their children’s organizational skills. The qualitative data were analyzed using directed content analysis. The findings suggest ways mothers, teachers, and psychological counselors can contribute to developing children’s organizational skills.en_US
dc.description.abstractBu çalışma, annelerin, 9-12 yaş arası çocuklarının organizasyonel becerilerine (zaman yönetimi, materyal organizasyonu, öz-bakım becerileri) yaptıkları katkıları incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada, açımlayıcı sıralı karma desen yöntemi kullanılmıştır. Anneler (n=191), ilk aşamada, çevrim içi anket yoluyla Öğrencinin Organizasyonel Becerilerini Değerlendirme Anketi (ÖOBDA)’ni doldurmuş ve bazı demografik soruları yanıtlamışlardır. ÖOBDA sonuçlarına göre organizasyonel becerilerinde problem olan çocuklar, organizasyonel becerilerinde problem olmayanlardan ayrılmıştır. İkinci aşamada, organizasyonel becerilerinde problem olan ve olmayan beşer çocuğun anneleriyle, çocuklarının organizasyonel becerilerine katılımlarına dair sorular içeren bir görüşme yapılmıştır. Nitel veriler yönlendirilmiş içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçlar, annelerin, öğretmenlerin ve psikolojik danışmanların çocukların organizasyonel becerilerinin gelişimine nasıl katkıda bulunabileceğine dair öneriler sunmaktadır.en_US
dc.identifier.citationYukay Yüksel, M., Gülcan Çakmak, B., & Ünverdi, B. (2022). Parental involvement in the development of children’s organizational skills. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 12(65), pp. 262-286. https://doi.org/10.17066/tpdrd.1138292en_US
dc.identifier.doi10.17066/tpdrd.1138292en_US
dc.identifier.endpage286en_US
dc.identifier.issue65en_US
dc.identifier.scopus2-s2.0-85134601197en_US
dc.identifier.scopusqualityQ4en_US
dc.identifier.startpage262en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.13055/232
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.17066/tpdrd.1138292
dc.identifier.volume12en_US
dc.indekslendigikaynakScopusen_US
dc.indekslendigikaynakTR-Dizinen_US
dc.institutionauthorÇakmak, Betül Gülcan
dc.language.isoenen_US
dc.publisherTurkish Psychological Counseling and Guidance Associationen_US
dc.relation.ispartofTurkish Psychological Counseling and Guidance Journalen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectOrganizational skillsen_US
dc.subjectParental involvementen_US
dc.subjectQualitative researchen_US
dc.subjectMixed methodsen_US
dc.subjectOrganizasyonel becerileren_US
dc.subjectEbeveyn katılımıen_US
dc.subjectNitel araştırmaen_US
dc.subjectKarma yöntemen_US
dc.titleParental involvement in the development of children’s organizational skillsen_US
dc.title.alternativeÇocukların organizasyonel becerilerinin gelişiminde ebeveyn katılımıen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Dosyalar

Orijinal paket
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Yükleniyor...
Küçük Resim
İsim:
Parental Involvement in the Development of Childrens Organizational Skills.pdf
Boyut:
608.57 KB
Biçim:
Adobe Portable Document Format
Açıklama:
Tam Metin / Full Text
Lisans paketi
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Kapalı Erişim
İsim:
license.txt
Boyut:
1.44 KB
Biçim:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama: