Türkiye ve Fransa’da satışa sunulan çikolataların internetteki etiket bilgilerine göre içerdikleri besin öğeleri ve gıda katkı maddelerinin karşılaştırılması
Yükleniyor...
Tarih
2022
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Güven Plus Grup
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Dünya çapında en popüler yiyeceklerden biri olan çikolatanın, içeriğine bağlı olarak insan sağlığına etkileri de oldukça çeşitlidir. Tüketici sağlığının korunması ve sağlıklı besin tercihlerinin gerçekleştirilmesi için ise çikolata gibi paketli gıdalarda, gıda etiketi analizleri gerçekleştirilmektedir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de ve Fransa’da satışa sunulan çikolataların etiket bilgilerinin incelenmesi ve aynı marka-aynı ticari isimli ürünlerin içeriklerinin karşılaştırılmasıdır. Bu amaçla ülkelerin çevrimiçi alışveriş sitelerinde satışa sunulan çikolata markaları ve ürünleri saptanmış, iki ülkede de aynı markaaynı ticari isimle satışta olan ürünlerin (n=65) etiket bilgilerinde 100 gram ürüne karşılık gelen enerji, karbonhidrat, yağ, doymuş yağ, protein, şeker, tuz ve lif miktarları edinilmiştir. Ayrıca, ürünlerdeki gıda katkı maddesi içerikleri de kaydedilmiştir. Verilerin istatistiksel analizi Jamovi (version 2.3) programında gerçekleştirilmiş, p<0.05‘ten istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir. Türkiye ve Fransa’da satışa sunulan aynı marka-aynı ticari isimli çikolataların 100 gramında bulunan besinsel içeriklere ait ortalama değerleri sırasıyla 526 ve 537 kkal enerji, 51,3 ve 51,9 gr karbonhidrat, 6,8 ve 7,1 gr protein, 31,8 ve 32,3 gr yağ, 17,4 ve 18 gr doymuş yağ, 45 ve 44.9 gr şeker, 0,27 ve 0,25 gr tuz ve 1,3 ve 0,7 gr lif olarak belirlenmiştir. Türkiye’de satışa sunulan çikolataların Fransa’da satışa sunulanlara göre enerji ve protein miktarı anlamlı ölçüde düşük bulunurken, şeker ve lif miktarı ise anlamlı ölçüde daha yüksektir (p<0.05). Çalışmamız sonucunda elde ettiğimiz verilerin, gelecekte gerçekleştirilecek müdahale çalışmalarına yönelik stratejiler geliştirilebilmesi ve Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerinden gelecek nesillere güvenli ve eşit bir gıda endüstrisi sağlanmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Çikolata, Gıda Endüstrisi, Gıda Etiketi, Sürdürülebilir Beslenme
Kaynak
8. Uluslararası Beslenme Obezite ve Toplum Sağlığı Kongresi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Alakuş, E., Erikli, B. & Günalan, E. (2022). Türkiye ve Fransa’da satışa sunulan çikolataların internetteki etiket bilgilerine göre içerdikleri besin öğeleri ve gıda katkı maddelerinin karşılaştırılması. 8. Uluslararası Beslenme Obezite ve Toplum Sağlığı Kongresi içinde (pp. 287-287). İstanbul: Güven Plus Grup.